29 اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی مبارک

29 اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی مبارک

واژه موزه ریشه‌ای یونانی دارد که بعد ها وارد زبان فرانسوی شده (Musee) و سپس به زبان فارسی راه یافت. در تعریف موزه آمده، موزه‌ها محل نگهداری و گردآوری میراث گذشتگان، آثار ارزشمند و اشیاء باستانی هستند. البته موزه علاوه بر نمایش آثار باستانی و اشیای گران‌بها وظیفه حفظ و حراست و نگهداری از آنها را برای انتقال به نسل‌های آینده برعهده دارد.

با توجه به اهمیت وجود چنین مکان‌هایی در سال ۱۹۷۷شورای بین المللی موزه «ایکوم» که تحت نظارت یونسکو فعالیت می‌کند، در دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین‌المللی موزه‌ها تاریخ ۱۸ ماه مِی میلادی مصادف با 29 اردیبهشت 1403 را روز جهانی موزه نامگذاری کرد.

از آن تاریخ تا کنون هرسال در چنین روزی مهم‌ترین موضوعات موزه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و متخصصان و دست‌اندرکاران مربوطه در مورد چالش‌های این حوزه به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

هدف از نامگذاری چنین روزی، گسترش همکاری و همگرایی میان موزه های سراسر جهان در زمینه‌های علمی ، فرهنگی، صنعتی و هماهنگ‌سازی اقدامات بین المللی است.

مهندسین مشاور نقش و اندیشه مبنا این روز را به فعالین این حوزه تبریک می گوید و آرزومند تعالی ارائه داشته های ارزشمند کهن ایران اسلامی می باشد.